Bora in het water

Bij dit boekje ‘Bora in het water’ valt het contrast tussen de patronen meteen op! Een baby ziet deze contrasten erg goed: hoe groter het contrast, hoe beter een baby het ziet.

Het is een lekker zacht boekje dat ook de tastzin stimuleert door te voelen aan de gekleurde labels. 

Je kunt het boekje aan de baby introduceren door te vertellen wat je ziet.

''Kijk eens, een boekje met een inktvis. De inktvis heeft vier armen.'' Kriebel een, twee, drie, vier keer over de arm.

''En kijk, de inktvis heeft ook iets op zijn hoofd. Ik aai jou over je bolletje. De kikker heeft grote ogen. Kijk, de vis heeft ook een soort armpje: een kieuw.'' Beweeg de arm van het kindje op en neer.

''Het lijkt wel of je zo weg kan zwemmen. Dag vis! 

We reizen verder door het boekje naar het zeepaardje.

"Zeepaardjes trappelen.'' Trappel met de beentjes van de baby of dein met de baby zoals in het water.

''De krokodil: de krokodil lacht heel lief.'' Pak het handje van de baby en aai de krokodil.

''De walvis spuit heel hoog, psstttt, psstttt. Bij de zeester zie ik twee oogjes, vijf armen en een mondje en een lach. En ik zie ook vijf kleine visjes zwemmen. Ik denk dat ze vriendjes zijn. Het lijkt wel alsof ze een verhaaltje vertellen aan de inktvis: kijk maar eens naar hun lipjes.'' Strijk eens met je vinger over de lippen van de baby.

''Als schildpad in het water duikelt dan is hij een stuk sneller.'' Pak de baby op en beweeg hem/haar van links naar rechts: alsof hij/zij als een schildpad door het water zwemt.

Zeg tot slot: ''Ik vind jou een hele mooie en lieve schildpad. Dag schildpad, tot de volgende keer. Ik ga ook de andere dieren nog even groeten. Dag octopus/inktvis, dag kikker, dag vis, dag zeepaard, dag krokodil, dag walvis, dag zeester, dag schildpad.''