Kunst en cultuur

Expositie : LHBTI in coronatijd

In Weert woont een bont gezelschap mensen en daar zijn we trots op! We zijn een open samenleving met respect voor de ander, maar… hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? Weert Respecteert draait om elkaar ontmoeten en nieuwsgierig zijn naar het verhaal van de ander. Stap eens in die wereld van die ander! Er gaat letterlijk een wereld voor je open.

Tijdens de opening van WeertRespecteert was er een meet-up met LHTBI-vereniging OUCH ZO en kon je Levende LHBTI+-boeken 'lenen'.

Video: WeertdeGekste

Kunst maken geïnspireerd op boeken

Echte creatievelingen met fantasie deden mee met de Workshop Kunst maken geïnspireerd door boeken!

In drie workshops hebben kinderen tussen 6 en 12 jaar kunstwerkjes gemaakt, geïnspireerd op kleurrijke boeken. Met als afsluiting een echte expositie in de bibliotheek in Weert! Er is geen goed of fout in kunst. Plezier hebben staat voorop!

Expositie 'Van Graan naar Kraan'

Van 2 oktober 2020 tot en met maandag 27 september 2021 was op de benedenverdieping van Bibliocenter de expositie 'Van GRAAN naar KRAAN' te zien. Op negen panelen en in drie vitrines werd het aan de hand van archiefmateriaal en voorwerpen in het kort een overzicht gegeven van de tientallen brouwerijen en honderden cafés die Weert en Stramproy in het verleden hebben gekend. In de vitrines stonden onder meer voorwerpen uit het Biermuseum in Stramproy. Deze expositie is georganiseerd in samenwerking met het Erfgoedhuis Weert.

Expositie 'Druk Druk Druk'

De expositie 'Druk Druk Druk' - twee eeuwen drukkerij Smeets werd op 1 oktober geopend door Henk van de Loo, wethouder cultuur van Weert. Het Gemeentearchief geeft in de expo ‘Druk Druk Druk' een indruk van de rijke geschiedenis van dit Weerter bedrijf, dat op enig moment meer dan duizend mensen in dienst had. Op negen panelen wordt in tekst en beeld en aan de hand van een aantal voorwerpen, een indruk gegeven van de zeer rijke geschiedenis van dit eens wereldbedrijf uit Weert. De panelen zijn opgebouwd aan de hand van een tijdlijn die loopt van 1806 tot 2019 als het bedrijf de poorten sluit. Daarnaast worden drie vitrines getoond met de thema's 'Smeets en Weert', 'Smeets in de Tweede Wereldoorlog' en 'Smeets 3D'.

Expositie Kunstproject Dat Wat Blijft

'Dat Wat Blijft' is een varende expositie op een binnenvaartschip die begint in Den Bosch en eindigt in Luik. Tijdens dit project verzamelde Monique Broekman, beeldend kunstenaar, bij haar ‘kanaalburen’ vele bijzondere en persoonlijke verhalen over het kanaal en laat ze deze door video’s, schilderijen en objecten tot leven komen. In de bibliotheek in Weert was in juni de Dat Wat Blijft-kanaalkast te zien. Een bijzondere kast met filmpjes en objecten die verbonden zijn aan het kanaal.

Expositie: LHBTI in coronatijd

LHBTI-vereniging OUCH ZO nodigde LHBTI-ers uit om foto’s en verhalen in te zenden over hoe zij de coronaperiode beleefden. Een selectie van deze foto's was te zien in deze expositie bij Bibliocenter Weert in de expositie “LHBTI in coronatijd”. Deze was te bezoeken tussen 30 oktober tot en met 10 december bij Bibliocenter Weert.