Lezen

Kast vol Herinneringen in Heythuysen

In november is in de bibliotheek in Heythuysen een ‘Kast vol Herinneringen’ officieel geopend door Wethouder Mart Janssen van gemeente Leudal.

Aansluitend aan de opening vond de training ‘GOED omgaan met dementie’ plaats, gegeven door officiële trainers van Samen Dementievriendelijk. Bibliocenter heeft het certificaat Samen DementieVriendelijk behaald.

Boek aan Huis-ervaring

De Boek aan Huis dienst wordt enorm gewaardeerd. Een berichtje gericht aan één van onze vrijwilligers:

"Heel, heel hartelijk dank voor alle moeite die jij elke keer weer doet om mij steeds weer een mooi pakketje boeken te bezorgen. Weet je wat zo heerlijk is? Ik kan kiezen. Die drie boeken lees ik bijna nooit allemaal uit - niet door gebrek aan belangstelling, maar meer doordat de tijd ontbreekt. En dan is het zo heerlijk dat ik een boek opzij kan leggen als het "een beetje tegen valt" kan gebeuren, he??

En ik wil alle medewerkers van de Bibliotheek mijn complimenten maken voor alle activiteiten die jullie ontwikkelen! Ik weet zeker dat heel veel mensen geweldig geholpen worden door jullie aanbod hen te helpen de QR code te ontcijferen! En niet te vergeten alle lezingen en cursussen die jullie organiseren! Geweldig!"
- Mevrouw Jo Moers

Wat hebben jullie een geweldige dienst geleverd in coronatijd. De boeken werden steeds door een bijzonder aardige mevrouw bij mij thuis gebracht en de boekkeuze was geweldig! Jullie verdienen een dikke pluim!

— Mevrouw W. uit Haelen

Cijfers thema lezen

Zomerlezen

Van 7 tot en met 13 juni was De Week van het Spannende Boek. Deze week was de aftrap van de campagne Zomerlezen in juni, juli en augustus. In deze periode worden mensen uitgedaagd boeken te lezen binnen een bepaald thema. De aftrap waren de 'spannende boeken' gevolgd door de 'oranje boeken’ in het kader van de Sportzomer van 2021. Tijdens De Regenboog Week was er extra veel aandacht voor boeken, van belang voor en door de LHBTQ-community. De Groene Week zat vol met (lees)tips om de wereld groener te maken. Denk aan boeken van en voor wereldverbeteraars, boeken die gaan over het klimaat en de natuur, maar ook de vegetarische keuken.

Afhaalbieb

Vanwege COVID-19 is de roep om het lezen van boeken alleen maar groter geworden. Om onze leners zo veel mogelijk tegemoet te komen, startten we in 2019 al met de Afhaalbieb: klanten kunnen een pakket met boeken bestellen. In elk pakket zitten zes boeken binnen een bepaald genre. Het pakket kan op een afgesproken tijdstip opgehaald worden bij de vestigingen Weert, Nederweert, Heythuysen of Heel. Onze leden zijn nog steeds heel blij met deze dienst. En met deze dienst kunnen ze ook in de Corona-periode blijven lezen.

Verrassingspakket

Vanwege het succes van de Afhaalbieb is Bibliocenter in de zomerperiode en in december gestart met een zomer- en winterverrassingspakket.

Tijdens de donkere dagen van december hebben medewerkers van de bibliotheek verrassingspakketten samengesteld. In elk pakket zaten vier boeken van een bepaald genre voor volwassenen en/of jeugdleden. Het pakket kon worden opgehaald bij een van de volgende bibliotheken: Heythuysen, Maasbracht, Nederweert of Weert.

Boek aan Huis

Boek aan Huis is een dienst voor mensen die vanwege een beperking niet zelf naar de bibliotheek kunnen komen. De boeken worden door 26 vrijwilligers bij ouderen aan huis gebracht. Tijdens de sluiting van de bibliotheek, vanwege COVID-19, is de Boek aan Huis Dienst razendsnel opgeschaald om er voor te zorgen dat met name oudere leden hun boeken kunnen blijven lezen. Veel ouderen durven niet naar buiten en kunnen geen bezoek ontvangen. Hun wereld is klein. Met boeken creëren zij een extra wereld om zich heen en kunnen ze alle narigheid even vergeten. Vaak gehoord door onze medewerkers: “Ik ben zo blij dat jullie dit doen”.

Verzorgingshuizen

Bibliocenter werkt samen met 14 zorgcentra in haar werkgebied. Hier besteden ze extra aandacht aan de kwetsbare ouderen. In de klein- geworden-wereld van de bewoners in deze zorghuizen brengt Bibliocenter de buitenwereld naar binnen. Dit met kijkboeken, grootletterboeken, gesproken boeken, dvd’s en materialen voor dementerende ouderen uit de ‘Kast vol Herinneringen’.

Klik hier voor meer informatie over de dienstverlening van Bibliocenter aan zorgcentra.

Kast vol Herinneringen

De ‘Kast vol Herinneringen’ is bedoeld voor iedereen die herinneringen wil ophalen. In de 'Kast vol Herinneringen' staan nostalgische boeken, dvd's en spelmaterialen. Televisiebeelden, hits van toen, foto’s uit voorbije tijden en oude jeugdboeken prikkelen het geheugen. De materialen zijn een ideaal hulpmiddel om in gesprek te gaan, bijvoorbeeld met iemand met dementie. Mantelzorgers of familieleden krijgen mogelijkheden aangereikt om, in hun contact met ouderen, het verleden weer tot leven te brengen. Ook kunnen opa’s en oma’s, aan de hand van de materialen, hun kinderen of kleinkinderen vertellen over vroeger. Activiteitenbegeleiders in de ouderenzorg of leerkrachten kunnen inspiratie opdoen voor lessen en activiteiten.

Online Bibliotheek

Elk bibliotheeklid heeft toegang tot de Online Bibliotheek. Hierin hebben ze digitaal toegang tot duizenden e-books en luisterboeken. In 2021 is er een nieuwe Online Bibliotheek-app gelanceerd waar alles is verzameld in één complete app. Zo kunnen leden altijd en overal lezen én luisteren. Het gebruik van luisterboeken en e-books neemt alleen maar toe.

TijdschriftenBieb

Dit jaar heeft een pilot plaatsgevonden vanuit de KB waar gekeken werd of (online) tijdschriften onderdeel moeten gaan uitmaken van het aanbod van de Online Bibliotheek. Daarom werd de TijdschriftenBieb-app tijdelijk aangeboden. Er waren 16 titels beschikbaar, zoals Margriet, Vrij Nederland, Viva, Story, Nouveau, Psychologie Magazine, Yoga Magazine, Happinez en AutoWeek. Het is een succes gebleken en ook in 2022 kunnen bibliotheekleden digitale tijdschriften lenen en lezen.