Informeren

Feiten en Cijfers 2022

Onderstaand schema is een overzicht van feiten over onze diensten met betrekking tot de kerntaak Informeren, waaronder: Cursussen en workshops, lezingen, spreekuren en taal activiteiten.

Cijfers thema informeren

Extra onder de aandacht in 2022

Positieve gezondheid, Belastingspreekuur, Maand van de Duurzaamheid, Inspiratieavond Leesmotivatie

Positieve gezondheid

Alles over Positieve Gezondheid bij Bibliocenter Nederweert
Inwoners die meer te weten willen komen over Positieve Gezondheid konden deelnemen aan diverse informatiebijeenkomsten bij Bibliocenter Nederweert. Deelnemers werden door Leefstijl- en Vitaliteitscoach, Dinja Rooijakkers geïnformeerd over ‘Bewegen is Medicijn’, ‘Voeding als Medicijn’ en ‘Je brein als Medicijn’. Positieve gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, die meer oplevert. Mensen zijn niet hun aandoening. Alle aandacht gaat uit naar klachten en gezondheidsproblemen, en hoe we die kunnen oplossen. Positieve Gezondheid kiest een andere invalshoek. Het accent ligt niet op ziekte. Maar op mensen zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt.

Mijn geluk met Positieve Gezondheid in Maasgouw
Tijdens deze inspiratiesessie van holistisch/integraal coach en professioneel trainer Mirjam van der Meij kregen deelnemers bij Bibliocenter Heel en Heythuysen uitleg over het gedachtegoed van Positieve Gezondheid. Om juist in tijden van beperkingen, te leren kijken naar wat wél kan en naar wat het leven kleur geeft.

Maand van de Duurzaamheid

Duurzaamheid is een actueel onderwerp dat momenteel hoog op de agenda staat. In de maand april had Bibliocenter een gevarieerd programma en veel praktische tips. Op 1 april startte we met de opening van de Expo De Stikstofboom. Verder was er informatiebijeenkomst over 'duurzaam opruimen' in Heythuysen. Warm Wonen Weert heeft een presentatie gehouden over ‘op weg naar een toekomstbestendig huis en Weert Energie over de lokale coöperatie van leden die samen duurzame, betaalbare en eigen energie opwekken en leveren.

Ook waren er in alle gemeenten infoavonden over het verduurzamen van de (koop)woning. In Nederweert werd deze duurzaamheidavond ingevuld door De Ruilwinkel, de plek waar mensen spullen en diensten kunnen uitwisselen met elkaar, en NEWECOOP, de Nederweerter Energie Coöperatie. In gemeente Maasgouw gingen deskundigen van burgerinitiatief Coöperatie Duurzaam Maasgouw en Frank Kilkens van De RegioBank in op de verschillende facetten van Duurzaamheid. Allerlei onderwerpen passeren de revue zoals energie besparen, het isoleren van de woning, alternatieven voor de gaskachel, enzovoort.

Kijk mee met het interview met Anke van Gemert. Zij gaf de lezing 'Duurzaam opruimen'. Iedereen ging naar huis met bruikbare tips! Bedankt voor de interessante avond Anke! En ML5, bedankt voor het interview.

Belastingspreekuur

Bibliocenter Weert heeft ook in 2022 spreekuren georganiseerd rondom het invullen van de belastingaangifte. Tijdens deze spreekuren heeft Hans Bouwmans hulp geboden bij vragen over het invullen van het belastingformulier en de toeslagformulieren. De spreekuren werden druk bezocht.

Inspiratieavond Leesmotivatie

We weten dat als kinderen lezen leuk vinden ze meer gaan lezen en er daardoor ook beter in worden. Maar welke middelen kun je inzetten om die leesmotivatie te vergroten? Daarover kregen proffesionals in het onderwijs allerlei praktische tips. Bekijk hier de video:  Teaser Inspiratie Avond Leesmotivatie - Bibliocenter