Leren

Feiten en cijfers 2022

Onderstaand schema is een overzicht van feiten over onze diensten met betrekking tot de kerntaak Leren, waaronder; Cursussen en workshops, lezingen, spreekuren, taal- en jeugd acitiviteiten.

Extra onder de aandacht in 2022

Bibliocenter is er voor iedereen. Met 'een leven lang leren' bedoelen we ook echt mensen in de leeftijd van 0 tot 100 jaar. Een doorgaande lijn waarbij we voor elk wat wils bieden. Hieronder lichten we een aantal mooie projecten toe.

Voor kinderen (0 tot 6 jaar)

Troostrijk prentenboek voor peuters en kleuters

In het kader van de Dag van de Mantelzorg ontving Bibliocenter Leudal uit handen van Ilse Tindemans, van het Steunpunt Mantelzorg van welzijnsorganisatie Synthese, acht exemplaren van het prentenboek "Papa Draak wordt niet meer beter" van Sascha Groen. Een liefdevol en troostrijk prentenboek voor peuters en kleuters over een zieke ouder en afscheid nemen. Het troostboek is te leen bij Bibliocenter.

BabyBieb en Voorleespret met Peuters

Nieuw bij Bibliocenter Maasgouw! Vanaf april is er maandelijks een BabyBieb en Voorleespret met Peuters van start gegaan bij Bibliocenter Maasgouw. De BabyBieb en Voorleespret met Peuters vindt plaats bij Bibliocenter in Heel. Deelnemen is helemaal gratis. Als kinderen nog geen lid zijn van de bibliotheek krijgen ze een gratis een bibliotheekpas.

Media Ukkie Dagen

Thema: ‘Swipe, stap, sprong’. Kinderen beleven veel plezier aan tablets, telefoons en TV's en het geeft ouders af en toe een moment voor zichzelf. Maar dreumesen, peuters en kleuters zijn nog te klein om hier wijs mee om te gaan en begeleiding van ouders en verzorgers is nodig. Tijdens de Media Ukkie Dagen van 25 maart t/m 1 april wordt er aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding. Bibliocenter organiseerde rondom de Media Ukkie dagen bijeenkomsten in Weert, Heythuysen en Heel. Tijdens de bijeenkomsten is besproken hoe je een kind stap voor stap begeleid in de ‘digitale wereld’. Hoe je media inzet, zodat een kind er ook iets van leert en sprongen maakt. En hoe je keuzes maakt die aansluiten op de ontwikkeling van het kind.

BoekStartdag

In juni deed Bibliocenter samen met andere bibliotheken voor de tweede keer mee aan een landelijke BoekStartdag. Op deze BoekStartdag wil de bibliotheek de allerjongste bezoekers en hun (groot)ouders extra hartelijk welkom heten en een aantrekkelijk programma aanbieden. Gezinnen met baby’s en peuters kunnen zo kennismaken met BoekStart en de bibliotheek.

BoekStart-coach

Een BoekStart-coach is een deskundige van de bibliotheek die wekelijks op het consultatiebureau komt en de jeugdarts en -verpleegkundige ondersteunt door met ouders in gesprek te gaan en gerichte voorleesondersteuning te bieden. De BoekStart-coach van Bibliocenter is in 2022 in de gemeente Weert en Maasgouw op het consultatiebureau geweest.

Voor jeugd (6 tot 12 jaar)

Ozobot

Bibliocenter gebruikt Ozobots om kinderen spelenderwijs te leren programmeren en coderen. Ozobots zijn grappige kleine robotjes die hun route bepalen door lijnen te volgen. Ze kunnen “geprogrammeerd” worden. Kinderen kunnen verhalen tekenen, wedstrijdjes doen met verschillende ozobots, maar ook puzzels oplossen. Door met deze codes bezig te zijn leren kinderen spelenderwijs bezig te zijn met het geven van commando’s aan robotjes, waarmee ze de ozobots programmeren. Kinderen konden deelnemen aan diverse workshops bij Bibliocenter Weert, Nederweert, Heythuysen en Heel.

Kinderworkshops in de meivakantie

Vervelen was in de meivakantie geen optie. Bij Bibliocenter Weert konden kinderen tussen de 7 en 12 jaar deelnemen aan een aantal creatieve kinderworkshops. Zo organiseerde Mad Science de workshop Chemische reacties en Tijd voor slijm. En Gerarda Beumer van Atelier Crea7 heeft samen met de kinderen Kunst gemaakt geïnspireerd door boeken – met als afsluiting een expo in de bieb!

HackShield!

Kinderen hebben tegenwoordig (bijna) allemaal een mobieltje en zijn veel online. Hier komen zij verschillende online risico’s tegen, zoals nepnieuws, hackers en cyberpesten. Het is daarom belangrijk dat er aandacht is voor digitale veiligheid van de kinderen.

De gemeente Weert is gestart met inzetten van HackShield. HackShield is een cybersecurity-spel voor kinderen, waarmee ze op een speelse manier online gevaren leren herkennen en voorkomen; en zo leren hoe ze online veilig kunnen blijven. In mei konden kinderen tussen de 8 en 12 jaar, samen met vrienden, HackShield spelen bij Bibliocenter Weert.

Kinderboekenweek 2022: GI-GA-GROEN!

Het thema van de Kinderboekenweek was Gi-ga-groen. Een perfecte tijd om extra bezig te zijn met boeken én met alles wat de natuur te bieden heeft. Het programma zat vol met leuke activiteiten voor kinderen. Zo waren er in de vier gemeenten Workshops ‘Samen helpen we de vogels’. Kinderen hebben een eigen vogelvoederplaats gemaakt om de vogels de winter door te helpen. Ook waren er workshops over ons klimaat. Hoe werkt dat nu eigenlijk, hoe ontstaat regen eigenlijk? Aansluitend zijn de kinderen samen naar de klimaattuin van Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man gegaan.

Zomerpakket

Speciaal voor gezinnen die in de zomer, vanwege financiële redenen niet op vakantie kunnen, bieden de Gemeente Nederweert en Gemeente Weert het Vakantiepakket aan. Bibliocenter heeft twee activiteiten aangeboden om de kinderen een onvergetelijke zomervakantie te bezorgen. Kinderen konden deelnemen aan twee activiteiten. Een dino doe-ochtend en een circus doe-ochtend. Er werden verhalen voorgelezen, verschillende knutselwerkjes gemaakt en liedjes gezongen. De activiteiten uit het zomerpakket van de gemeenten zijn in totaal door 27 kinderen en 13 ouders bezocht. Deelnemende kinderen en ouders waren zeer enthousiast en ook de vrijwilligers en mensen van Puntwelzijn vonden het een heel geslaagde activiteit.

Voor jongeren (12 tot 25 jaar)

Jongerenambassadeurs

Bibliocenter is het afgelopen jaar gestart met Jongerenambassadeurs. Jongerenambassadeurs leveren een bijdrage aan de maatschappij, doen ervaring op én ontwikkelen zichzelf. Bibliocenter is veel meer dan alleen boeken. Met allerlei activiteiten is er voor iedereen wel wát te doen. Het liefst zijn we ook een belangrijke ontmoetingsplek voor jongeren!

Een groep jongeren heeft ideeën gedeeld over hoe we onze bibliotheken inspirerender kunnen maken voor hen, wat wij precies voor ze kunnen betekenen en hoe we de bibliotheek toegankelijker kunnen maken. Leren, ontwikkelen en elkaar ontmoeten zijn de belangrijkste speerpunten.

Als vervolg op wat de jongerenambassadeurs hebben aangegeven, zijn we een samenwerking aangegaan met Grensverleggers. De wensen van de jongerenambassadeurs komen in de deze samenwerking mooi samen.

Grensverleggers

In het kader van Maatschappelijke Diensttijd is Bibliocenter een samenwerking aangegaan met Grensverleggers. Grensverleggers is een uitdagend (landelijk) programma voor jongeren tussen de 18 en 29 jaar, waarin zij talent ontwikkelen, iets doen voor anderen en de samenleving sterker maken. Een groep jongeren uit de regio Weert krijgt de kans om onder begeleiding van het Grensverleggers team en coaches vanuit Bibliocenter een lokaal verbindend project te ontwikkelen. In maart 2023 vind de eerste projectronde van 10 weken plaats bij Bibliocenter Weert. Lees er meer over op onze website.

“Ik wil studenten laten genieten van een boek lezen, het te visualiseren"

— Docente Gilde Opleidingen

Pubers achter de schermen: over gamen en social media

In het kader van Mediawijsheid werden ouders en jeugd uitgenodigd te komen luisteren naar de informatiebijeenkomst van Aletta Smits. Ze gaf een kijkje in het brein en de belevingswereld van een puber. Op een cabaret-achtige manier heeft zij de ins en outs van gamende en social media-gebruikende pubers uitgelegd aan ouders.

Samenwerking Gilde Opleidingen

Bibliocenter werkt samen met Gilde Opleidingen. In september 2022 hebben twee docenten van Gilde Opleidingen in Weert het vak “Burlands” geïntroduceerd. Dit is een combinatie van de vakken ‘Burgerschap’ en ‘Nederlands’. Lezen wordt niet meer als vrijetijdsbesteding gezien maar als verplichting. In de lessen Burlands wordt gewerkt met thema’s die jongeren interesseren zoals bijvoorbeeld Identiteit, drugs of pesten. Hier worden dan door Bibliocenter boeken bij gezocht. Door middel van deze boeken worden de leerlingen gestimuleerd om erover te gaan lezen.

Naast het samenstellen van de projecten werken we ook samen in het kader van “Nederland leest”. Gilde Opleidingen gaat de leerlingen stimuleren om een boek te lezen wat deze maand centraal staat.

Voor volwassenen

Informeel leren: Camouflage-leren

Vanaf 2022 zijn we gestart met ‘camouflage cursussen’. Dit zijn korte, laagdrempelige en gezellige cursussen waar inwoners elkaar ontmoeten, informatie uitwisselen én waar ongemerkt de taal- of digivaardigheden worden bevorderd. We ontmoeten op deze manier mensen die het nut (nog) niet inzien van een formele cursus, maar via deze weg toch deel willen nemen aan onze taal en/of computerlessen. De camouflagecursussen nemen veel drempels weg.

Tijdens deze cursus komt de (digi-)taalvaardigheid aan de orde, waarna deelnemers kunnen instromen in de taallessen, de cursus Klik & Tik of één van de andere computercursussen die georganiseerd worden in samenwerking met Seniorweb.

In juli zijn we gestart met het wekelijkse Haak & Breicafé waar deelnemers ontspannen samenkomen, nieuwe technieken kunnen leren, advies kunnen inwinnen én daarmee hun (taal-)vaardigheden oefenen.

Tijdens de cursus ‘Veilig daten via Internet’ in Weert leren mensen hoe ze veilig kunt daten of kennis kunnen maken met andere mensen, zonder dat men het risico loopt gehackt te worden of te belanden op kwaadwillende websites.

Wie kleding wil leren (ver)maken, kon in maart deelnemen aan een 10-delige minicursus bij Bibliocenter Weert.

In Maasbracht en Heel was er de 6-delige gratis cursus Omgaan met je smartphone voor beginners. Na afloop kennen deelnemers de smartphone helemaal en kunnen ze diverse apps gebruiken.

In Heel kon men deelnemen aan de 5-delige cursus ‘(Ver)kopen via Markplaats’. Het gebruik van Markplaats vergt ook diverse digitale vaardigheden.

HOVO Limburg

Bibliocenter organiseert in samenwerking met HOVO Limburg diverse Colleges. HOVO Limburg is sinds 1990 de onderwijsinstelling die cursussen en colleges organiseert, voor iedereen die zich wil verdiepen in kunst, cultuur, filosofie, geschiedenis, psychologie, exacte vakken en meer. Wel op academisch niveau, maar zonder verplichtingen en tentamens.

In mei vond het college ‘Ode aan Oekraïne’ plaats. In dit college vertelde Dr. P.B.M. (Peter) van Nunen, Rusland deskundige, over de rijke en veelal tragische geschiedenis van steden in Oekraïne. Ook gaf hij een college over Estland, Letland en Litouwen. Dr. ir. Jan Van Wersch verzorgde een college over ‘De functie van de darmen’ en Drs. Constance van der Putten over 'De zaak van de Tudors'. Tijdens het College: De vergeten prinsessen van Thorn (1700-1794)  beschreef Lena Reyners de geschiedenis van de laatste honderd jaar van het Stift Thorn aan de hand van de levens van zijn hoog-adellijke bewoonsters waar, in het toen Duitse ministaatje, de vrouwen de baas waren.

Project Voor ’t zelfde geld in Maasgouw

Vanaf 2022 biedt Bibliocenter het Project ‘Voor ’t zelfde geld’ aan. Voor ‘t zelfde geld is een methode die speciaal gemaakt is voor mensen die hun administratie op orde willen brengen en houden en die moeite hebben met lezen, rekenen en schrijven. Deelnemers krijgen een goed overzicht van hun financiën en alles wat daarbij hoort. Vrijwilligers helpen mensen bij het op orde brengen van de thuisadministratie. Daarvoor is een uitgewerkt programma en handig materiaal beschikbaar, zodat de vrijwilliger op een hele fijne en verantwoorde manier met de deelnemer aan de slag kan gaan. De vrijwilliger ontmoet de deelnemer twintig keer, ongeveer 1 tot 1,5 uur per keer, gedurende een half jaar.

Informatiebijeenkomsten over geld en administratie

Mensen die hulp of tips nodig hebben om financieel gezond te blijven, konden terecht bij de informatiebijeenkomsten Kindertoeslagen i.s.m. Stichting Leergeld (in Maasbracht en Heel), Veilig Internetbankeren i.s.m. Het Zuiderhuis en RegioBank / Grispen-Küppers (in Thorn, Nederweert, Weert en Maasbracht) en Waar blijft mijn geld? (in Maasbracht en Heel) en Mijn Zorgverzekering (in Maasbracht en Heel). De bijeenkomsten waren gratis te bezoeken.

Digi-Taalhuis

Trots op Merve en Erik

Uit het verhaal van Merve en Erik blijkt hoe waardevol het is om de Nederlandse taal goed te beheersen en daar de nodige hulp bij te krijgen. Het geeft toegang tot deelname aan de maatschappij. Als migrant, maar ook voor geboren en getogen Nederlanders. Lees het interview: www.bibliocenter.nl/interview-merve-erik

Dankavond Taalcafé

Wat was het gezellig tijdens het Taalcafé in de bibliotheek van Heythuysen! Deelnemers van Taalcafé Baexem en Heythuysen wilden voor de begeleiders van de Taalcafés een dankavond organiseren. Ze hadden heerlijk gekookt en typische gerechten gemaakt uit het land van herkomst. Ook enkele vrijwilligers hadden typische Nederlandse gerechten gemaakt. Nadat iedereen had verteld wat zij hadden gemaakt zijn we heerlijk gaan smikkelen.

Taalwandelingen

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, in september, heeft Bibliocenter in vier gemeenten taalwandelingen georganiseerd. De deelnemers waren heerlijk in beweging, leren mensen én de omgeving kennen. Deelnemers van het Taalcafé in Nederweert hebben de Groote Peel bezocht, deelnemers in Heythuysen zijn naar Natuurgebied Leudal gelopen, Maasbracht naar de haven en deelnemers van Weert langs de Zuid-Willemsvaart.

Taalcafé Ontmoeting

Deelnemers van het Taalcafé kunnen twee keer per jaar deelnemen aan een bingospel. In mei was er een lentebingo in De Spil in Maasbracht en in december de Kerstbingo in Heel en Maasbracht. De vrijwilligers van het Taalcafé hebben zo veel mogelijk cadeautjes verzameld, een bingospel met gemaakt en er stond koffie, thee en wat lekkers klaar. Landen als Polen, Eritrea, Turkije, Afghanistan, Irak, Oekraïne en Litouwen waren vertegenwoordigd met veel enthousiaste spelers.

Rake Woorden

Om mensen bewust te maken van groeiende probleem van Laaggeletterdheid, is de voorstelling Rake Woorden van Schippers & Crins, i.s.m. Bibliocenter ontwikkeld.  Het is een tragi-komische klucht op maat, waarin Schippers & Crins, met veel humor en compassie, deze problematiek te lijf gaan.

Dit jaar heeft het duo 3 keer op het Limburg Festival gespeeld.

Klik & Tik

Nu ook in Roggel. Mensen die moeite hebben om de weg te vinden op de computer en het internet kunnen deelnemen aan één van de Klik&Tik cursussen in Weert, Heythuysen, Heel of Nederweert en vanaf 2022 ook in Roggel. Internet is heel belangrijk in het dagelijks leven. Tweedehands koopjes, informatie van de overheid, belastingaangifte doen, een reis boeken, bankzaken regelen, dat gaat allemaal via internet. Bij de bibliotheek kan men leren en oefenen hoe de computer en internet werkt. Klik & Tik wordt georganiseerd in samenwerking met Seniorweb.