Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.


Lenen & terugbrengen

Wat zijn de voordelen van een bibliotheek abonnement?

Met een abonnement kun je terecht in alle bibliotheken en servicepunten van Bibliocenter. Bovendien zijn lezingen, workshops, cursussen en andere activiteiten voor leden extra voordelig.

  • Je hebt keuze uit meer dan 235.000 boeken, tijdschriften, luisterboeken en speelleermaterialen.
  • Kies gratis uit duizenden legale e-books. Het aantal e-books dat je per jaar kunt lenen is afhankelijk van het soort bibliotheekabonnement. Meer informatie vind je bij de verschillende abonnementsvoorwaarden.
  • Gratis gebruik van internet en Wifi.
  • Korting bij spraakmakende schrijversbezoeken, cursussen, workshops en andere activiteiten.
  • Lenen én terugbrengen in alle vestigingen van Bibliocenter.
  • Gratis toegang tot de landelijke collectie luisterboeken, de Vakantiebieb app en online cursussen van de bibliotheek.
  • Gratis toegang tot landelijke databanken.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert je geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Vergeet hierbij niet om te controleren of alle ingeleverde titels op de innamebon vermeld staan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je dat direct melden bij een medewerker.

Je kunt lenen én terugbrengen in alle vestigingen van Bibliocenter. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal geleend hebt. 

Als je materialen te laat inlevert wordt er te laat-geld berekend.

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Je kunt de geleende materialen maximaal 2x verlengen mits de titel niet is gereserveerd.
Verlengen kan 24 uur per dag, elke dag van de week via 'Mijn account'of aan de balie in je bibliotheek.

Wat moet ik doen als ik materialen kwijt ben?

Neem contact op met Bibliocenter via 088-2432000, info@bibliocenter.nl of ga naar de balie in je bibliotheek. Er wordt dan een vervangingsnota voor het materiaal gemaakt. De vergoeding is gebaseerd op de aanschafprijs van het materiaal. Eventueel telaat-geld moet je ook betalen. Eenmaal betaalde vervangingskosten kunnen niet terugbetaald worden.

Is er een haal- en brengservice voor ouderen of mensen met een beperking?

Kun je niet zelf naar de bibliotheek komen omdat je een handicap of beperking hebt? Dan is Boek aan huis voor jou de oplossing. De boeken van jouw interesse worden dan bij jou aan huis gebracht.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik nu doen?

Op het inlogscherm kunt je klikken op wachtwoord vergeten.  

Na het invullen van je gebruikersnaam (is je bibliotheekpasnummer, tenzij je zelf een andere gebruikersnaam hebt opgegeven) ontvang je een email met daarin een link om je wachtwoord te wijzigen.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen op onze website via Mijn account of aan de balie in je bibliotheek.

Verlengen op onze website

  • Om je materialen te verlengen, log je in op Mijn account.
  • Klik rechts in het menu op ‘Geleende materialen’.
  • Vink de materialen die je wilt verlengen aan.
  • De nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.

Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden staat bij de titel vermeld waarom dit niet verlengd kan worden. Als de inleverdatum verstreken is kun je verlengen, maar er wordt dan te laat-geld berekend.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • Je kunt geleende materialen maximaal 2x verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen. Wil je leengeld-materialen verlengen, dan betaal je opnieuw het leengeldtarief. 
  • Een verlenging geldt als een uitlening. Bij een klein abonnement betekent dit dat verlenging je één leenstrip kost.
  • Toptitels kun je niet verlengen.
  • Je kunt maximaal 30 dagen een openstaand bedrag op je pas hebben. Daarna wordt je pas geblokkeerd en verlengen is niet mogelijk totdat je hebt betaald. Het is mogelijk je schuld direct via iDEAL te betalen. Daarna kun je je materialen verlengen.

Kan ik verlengen als de uitleentermijn van de materialen verlopen is?

Ja, als de materialen niet door een andere klant gereserveerd zijn of al twee keer verlengd zijn. Je geleende materiaal wordt verlengd met de gebruikelijke termijn (de termijn is afhankelijk van je abonnement). 

Waarom kan ik soms een boek niet verlengen, terwijl dat bij een andere titel wel lukt?

Je kunt alleen materialen verlengen waar een aanvinkvakje voor staat. Als zo'n vakje ontbreekt, kun je niet verlengen. Dit kan zijn omdat het boek door een andere lener is gereserveerd of omdat je het al twee keer hebt verlengd. Je kunt materialen maximaal twee keer verlengen. 

De reden van het niet-kunnen reserveren staat ook aangegeven in het blauwe vak bij het betreffende materiaal.

In dergelijke gevallen verzoeken wij je om het geleende uiterlijk op de vervaldatum terug te brengen.


Betalen

Wat betaal ik als ik te laat ben?

  • Boek of tijdschrift € 0,10 per uitleendag
  • Toptitel € 0,50 per uitleendag
  • Daisyromspeler € 0,50 per uitleendag 

Kan ik 'rood staan'?

Je kunt maximaal 30 dagen ‘rood staan’ wanneer het bedrag hoger is dan € 10,-. Daarna wordt je pas geblokkeerd totdat je hebt betaald. Je kunt dan niet meer lenen, verlengen, reserveren of gebruik maken van de computer in de bibliotheek.

Hoe betaal ik via iDeal?

Een openstaand bedrag kun je via iDEAL betalen.    

  • Log in op Mijn account
  • Klik onder 'Openstaande bedragen' op de knop 'Details'
  • Selecteer het vinkje bij de bedragen die je wilt betalen
  • Selecteer jouw bank
  • Klik op de knop 'Betaal met iDeal'

Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen in de collectie van Bibliocenter en bij andere bibliotheken in Limburg is gratis. Reserveren kan via de catalogus op onze website.

  1. Vul naast 'Zoeken in de catalogus' bovenaan deze pagina jouw zoekopdracht in en klik op 'Vind'
  2. Selecteer de titel die je wilt reserveren
  3. Klik op de knop 'Reserveer'
  4. Vul het nummer van je pas (24950…) en het wachtwoord in en klik op 'Aanmelden'
  5. Kies een vestiging waar je het materiaal wilt ophalen en klik op 'Plaats reservering'  

Hulp nodig?
Natuurlijk kun je ook reserveren aan de balie in de bibliotheek, bel naar 088-2432000 of stuur een e-mail naar: info@bibliocenter.nl

Kan ik tijdens het reserveren de ophaalvestiging kiezen?

Ja, dat kan. De ophaalvestiging staat standaard op de vestiging waar je bent ingeschreven, maar je kunt deze tijdens het reserveren veranderen. Als lid van Bibliocenter kun je alleen één van de vestigingen van Bibliocenter als ophaalvestiging kiezen. 

Kan ik zien wat de status is van een door mij gereserveerde titel?

Je kunt de status van je reservering via Mijn account zien. Klik rechts in het menu op 'Reserveringen'. Als de reservering voor je klaarstaat, ontvang je ook bericht via e-mail of per post. De status in Mijn bibliotheek is dan ‘Reservering staat klaar’.

Kan ik een reservering zelf annuleren?

Dat kan als de status van de reservering nog 'Reservering geplaatst' is. Je kunt dan op ‘Reservering annuleren’ klikken bij de gereserveerde titel.

Je kunt een reservering niet zelf annuleren als de status ‘Reservering staat klaar’ is. Wanneer je een reservering met een van deze statussen wilt annuleren, dan kun je dat aan de balie via 088-2432000 of via info@bibliocenter.nl doorgeven.

Waar kan ik mijn reservering ophalen?

Je reservering staat voor je klaar in de reserveringskast in de, door jouzelf opgegeven, ophaalvestiging. Je reservering staat alfabetisch op je achternaam in deze kast. Nadat je bericht hebt ontvangen kun je je reservering ophalen en op je pas uitlenen.

Hoe lang blijft een reservering voor mij klaar staan?

Je moet je reserveringen binnen 14 dagen na ontvangst van het ophaalbericht ophalen.

Hoe kan ik op titels zoeken?

Via de zoekbalk boven op elke pagina geef je de titel in waarnaar je op zoek bent. Het lidwoord (de, het, een) waar de titel eventueel mee begint hoef je niet in te vullen.

Hoe maak ik een favorieten-lijst aan?

Heb je in de catalogus een mooi boek gevonden en wil je de gegevens ervan bewaren voor een volgende keer? Maak dan een lijstje aan met al je favorieten. 

Hoe werkt het?
Voer eerst een zoekactie uit via 'zoeken in de catalogus'. Heb je een titel gevonden die je wilt bewaren? Klik dan rechtsboven in het scherm op 'Aanmelden'.

Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Boven de gevonden titel klik je daarna op 'Toevoegen aan favorieten'. Je kunt dan eventueel een lijst maken (bv. boeken over honden) of je eigen aantekeningen er aan toevoegen.

Telkens als je nu inlogt op je account staan de door jou toegevoegde boeken in je favorieten-lijst. 

Je ziet alleen als je ingelogd bent welke titels er in je favorieten-lijst staan. Titels toevoegen kan ook alleen als je bent ingelogd.

Hoe vraag ik materiaal aan uit andere Openbare Bibliotheken?

Wanneer je in onze collectie niet hebt gevonden wat je zoekt gaan wij voor je op zoek naar de gevraagde titel in een andere bibliotheek. Lees hier meer over reserveren en aanvragen uit andere bibliotheken.

Het materiaal wordt dan naar jouw gekozen bibliotheeklocatie van Bibliocenter opgestuurd en kun je het via ons lenen met je bibliotheekpas.

Hoe vraag ik materiaal aan uit Universiteitsbibliotheken?

Via WorldCat Discovery kun je wetenschappelijke boeken lenen die je eigen Bibliotheek niet heeft. Je vindt hier boeken van universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld. Alle boeken die in Nederland beschikbaar zijn, kun je lenen.

Als lid van de Bibliotheek kun je wetenschappelijke boeken aanvragen die in WorldCat Discovery staan. Vervolgens zorgen wij dat het naar de Bibliotheek van jouw keuze wordt gestuurd. Daar kun je aan de balie afrekenen. Je mag het boek drie weken lenen. 

Lees hier meer over aanvragen uit wetenschappelijke bibliotheken.



Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op